Tid for sommerdekk – dette trenger du å vite

Selv om det kanskje ikke ser slik ut alle steder i landet, er mars den første vårmåneden. Og med det kommer en rekke, sikre vårtegn: trekkfugler som returnerer, krokus titter frem og spørsmål som; “når er egentlig fristen for å bytte til sommerdekk?”. Her får du derfor det du trenger å vite om sesongens dekkskift.

Tid for sommerdekk – dette trenger du å vite

Når må hjulene skiftes?

Vi går rett på sak: Siste frist for å ta av piggdekk er 1. mai i de nordligste fylkene og første mandag etter 2. påskedag i resten av landet. Det er ikke noen frist for piggfrie vinterdekk. Likevel bør du av sikkerhetsmessige årsaker kun bruke vinterdekk i vinterhalvåret. Datoene for piggdekk er heller ikke hugget i stein og du bør ta forholdene i betraktning før du bytter dekk. Du er selv ansvarlig for at bilen har tilstrekkelig veigrep.

Hvem har ansvar for dekk ved leasing?

Når du leaser har du selv ansvar for dekk. Men som kunde av Autoplan får du gode tilbud når du benytter våre samarbeidspartnere på dekkskift og dekkhotell. Alt du trenger å gjøre er å vise frem Autoplan sitt servicekort som følger med bilen.


Unngå lange køer

Når alle skal skifte hjul samtidig er det lett at det blir lange køer hos verkstedene. Det kan derfor være lurt å ikke vente for lenge med å bestille time når våren er i anmarsj i ditt område.


Sjekk dekkene

Nye sommerdekk har en mønsterdybde på 7-8 mm. Selv om minstekravet til mønsterdybde er 1,6 mm, anbefaler NAF at du ikke lar det bli mindre enn 3 mm. Har dekkene dine en mønsterdybde som er mindre enn dette bør du derfor tenke på å kjøpe nye dekk. Du måler enkelt med en mønsterdybdemåler eller tommestokk.  

Før du bytter mellom sommerdekk og vinterdekk kan du markere hvilket dekk som har hvilken plass på bilen med kritt eller med en lapp – feks. “høyre foran” og “venstre bak”.  Dette er spesielt viktig for piggdekk fordi kryssbytting av piggdekk kan føre til at piggene løsner raskere.

Riktig lufttrykk

Riktig lufttrykk er avgjørende for bilens kjøreegenskaper og dekkenes levetid. Har du feil dekktrykk øker CO2-utslippet, drivstofforbruket og kostnadene. Sjekk derfor dekktrykk jevnlig, og alltid etter dekkskift. I følge vår gode samarbeidspartner på bildekk, Gjerde & Byhring AS, kan du gjerne bruke bilens oppgitte makstrykk. Det gjelder spesielt når bilen er tungt lastet med passasjerer og bagasje. Informasjon om lufttrykket finner du som regel ved bilens venstre dørstolpe eller under tanklokket/ladeluken.

Dekk må kjøres inn etter bytte

Nye sommerdekk (og piggfrie vinterdekk) har en tynn hinne utenpå som gjør at dekkene i starten er litt glattere enn normalt. I produksjonen av dekkene brukes det silikon for at dekkene skal slippe formene de sitter i etter vulkaniseringen. Silikonet må slites vekk før dekkene får optimalt veigrep. Det betyr at du bør kjøre litt ekstra forsiktig de første kilometrene– spesielt når du skal bremse og akselerere.  

Etter en lang vinter på lager blir også gamle dekk litt stivere, og må kjøres inn for å myke opp gummien.


Husk ettertrekking av hjulbolter/muttere

Etter ca 50 km kjøring må du ettertrekke mutterne på hjulene. Glemmer du dette kan du rett og slett miste hjulene i fart. Hvis du vil gjøre det selv kan du sjekke instruksjonsboken for mer informasjon. Vil du heller få hjelp til jobben, kan du kontakte en av våre samarbeidspartnere innen dekkservice: First Stop, Vianor, DekkTeam, BestDrive eller Dekkpartner.